Trekking – Vysokie Skalky Pieniny

Jesień w Pieninach jest cudna, te  kolory mieniące się w porannym słońcu na mokrych jeszcze od rosy liściach, mgła nad lasami, która z każdą godziną unosząc się uchyla nam rąbka tajemnicy jaką kryje pod sobą, aby w końcu ukazać w pełnej krasie piękno Pienińskiego Parku Narodowego. Tak – góry są magicznym miejscem, w którym można ładować baterię na resztę tygodni, miesięcy, lat. Aż mi się zatęskniło za nimi jak to piszę, ale nie o mojej tęsknocie mowa, lecz o wycieczce w Pieniny.

Na celownik wzięliśmy szczyt „Wysoka”

Vysokie Skalky 1050m.n.p.m. góra ta położona jest na granicy polsko-słowackiej, jednocześnie zalicza się ją do Korony Gór Polskich. Wszystkie szlaki do niej prowadzące są lekkie i nie sprawiają większych trudności, no może prócz samego podejścia pod szczyt gdzie trzeba się troszkę zmęczyć. Trasę jaką my wybraliśmy, tej wrześniowej niedzieli, spokojnie mogę porównać do trasy na Sarnie Skałki w Tatrach, procent zmęczenia organizmu bardzo podobny.

Wyprawa w Pieniny - szlak na Wysoką

Wyprawa w Pieniny

Tym razem wyprawa czysto rekreacyjna, pełen luz, a w ekwipunku napoje wysokoprocentowe. Nasz szlak zaczyna się w Jaworkach na parkingu pod wąwozem Homole, przez który przechodzimy zielonym szlakiem (1.40 min w górę) wśród skałek, co jakiś czas przekraczając przy użyciu licznych mostków potok Kamionka. Po drodze robimy liczne przestanki na „nawodnienie” organizmu. Przechodzimy przez dolinę Dubantowską skąd bezpośrednio kierujemy się na podejście do Wysokiej.  O tej porze roku turystów jest tu stosunkowo mało, więc szlaki nie są oblężone wycieczkami szkolnymi.

Maszerujemy więc spokojnie mijając innych rozbawionych uczestników tego traktu. Mamy skromne doświadczenie w górach i pamiętamy, że Pieniny jak i Beskid Sadecki są dziwnie oznaczone, a czasami nie oznaczone. Pojawiają się problemy natury nawigacyjnej przy jednym z roztaju dróg. Chłopcy mają lepszą orientację niż dziewczynki, więc nie wdaję się w dyskusję i idę za nimi, pomimo tego iż zagajony turysta stwierdził, że ten szlak to na Cervony Klastor, ale troszkę w górę, później w lewo i zaczynamy się wspinać na Wysoką.

Po drodze wchodzimy na pierwszy z tarasów widokowych, z którego mamy piękny widok na, i tu uwaga, mgłę! Podejście na szczyt ułatwiają nam metalowe schody i barierki. Niestety, mimo iż słońce usilnie próbuje przedrzeć się przez mgłę widoki marne i Tatr nie udaje nam się zobaczyć. Troszkę biwakujemy na szczycie, kawka, herbatka, bułeczka, kilka głębszych wdechów zdrowego górskiego powietrza i atakujemy zejście w dół. Spory kawałek trasy to slalom gigant pomiędzy kałużami, a błotkiem, lecz i tak już jesteśmy ubłoceni prawie po same kolana.

Wyprawa w Pieniny

Idziemy niebieskim szlakiem w kierunku schroniska „Pod Durbaszką”. Jeśli nigdy nie byliście w tych okolicach, a macie zamiar zaliczyć Wysoką idąc taką samą trasą i jeśli lubicie napić się zimnego piwka to muszę was rozczarować, schronisko Pod Durbaszką nie sprzedaje napojów wysoko procentowych z powodu przynależności do Młodzieżowego Domu Kultury „Domu Harcerza”. Taka polityka firmy.

Wyprawa w Pieniny - schronisko Pod Durbaszką

Na schronisku niańczymy kotka „Spaślaka”, wybredne stworzenie nie bardzo miało ochotę na moją kanapkę z serem za to szyneczka oj , jak najbardziej. No cóż, skoro piwa nie ma to Panowie zarządzają aby udać się już na parking, przy którym znajduje się kilka sezonowych knajpek, w których na pewno podają ten złoty napój. Do Jaworek schodzimy czerwonym szlakiem rowerowym, mając przed sobą widok na Beskid Sądecki, a po drodze mijajmy stada owiec i baranów na wypasie oraz odkrywamy system nawadniający góroli.

Wyprawa w Pieniny

Tą wyprawę uważam za wyjątkowo udaną, pomimo iż brodziliśmy w błocie, a mgła w 100% pochłonęła góry ograniczając nam widoki, to dla nas liczył się fakt, że mogliśmy wyrwać się z miasta i to w takim składzie.