DIY – Boczne przyparcie rzepki Pole walki

Dziś dowiecie się jak zrobić boczne przyparcie rzepki, które w regularny sposób będzie uprzykrzać wam życie ograniczając poruszanie się oraz aktywność fizyczną. Potrzebne będzie wasze ciało ze szczególnym naciskiem na jeden z jego fragmentów czyli kończyny dolne oraz system wieloletniego przeciążenia tegoż elementu organizmu. Niektórzy „farciarze mają szczęście”, gdyż ich anatomia ciała może ułatwiać uzyskanie pożądanego efektu bólu.

Aby zacząć pracę nad ELPS (z ang.excessive lateral pressure syndrom) należy ciut poznać anatomie ciała co ułatwi nam sprawę

Staw kolanowy jest największym stawem człowieka, w jego skład wchodzą: staw udowo-piszczelowy, staw rzepkowo-udowy oraz struktury zapewniające stabilizację tej konstrukcji pracującej na długich dźwigniach, czyli więzadłach. Nas w szczególności będzie interesował staw rzepkowo-udowy, który tworzy tylna części powierzchni rzepki oraz powierzchnia stawowa kości udowej. Aby ruch zgięcia i wyprostu stawu kolanowego był prawidłowy centralny musi być zachowana równowaga pomiędzy wszystkimi główkami mięśnia czworogłowego uda oraz troczkami i więzadłami, które obejmują staw kolanowy.  A więc sprawę mamy dość jasną, aby doprowadzić do ELSP musimy przeciążać staw kolanowy, co z kolei zakłóci biomechanikę organizmu lub odwrotnie, jak kto woli.

Aby uzyskać efekt bocznego przyparcia rzepki należy załatwić sobie

Słabość mięśnia czworogłowego, osłabienie głowy przyśrodkowej mięśnia prostego uda, a jednocześnie nadmierne napięcie głowy bocznej tego mięśnia, napięcie mięśnia łydki, osłabienie zewnętrznych rotatorów uda, które powoduje niekontrolowany skręt uda do środka w czasie aktywności fizycznej i automatyczne przesuwanie rzepki do boku, zwiększona pronacja stopy, czyli pochylenie w stronę przyśrodkową, płaskostopie, koślawe pięty, przodopochylenie miednicy, zwiększenie kąta między osią mięśnia czworogłowego uda i więzadłem rzepki, innymi słowy boczne przesunięcie więzadła rzepki na kości piszczelowej, przeciążenia stawu kolanowego, nieprawidłową  budowę nasady kości piszczelowej.

Choć przykładów jest sporo nie musimy posiadać ich wszystkich aby cierpieć z powodu ELSP

boczne przyparcie rzepki

Oto kilka parad jak zorganizować sobie boczne przeparcia rzepki 

Wszyscy wiemy, że sport to zdrowie, przecież taki slogan wpajają nam od dziecka, lecz sport to również mikro urazy, które z czasem prowadzą do kontuzji. Prym w szybkim załatwieniu sobie kontuzji jest brak prawidłowej rozgrzewki, brak dostosowania treningów, ciężarów do własnych możliwości, trener idiota oraz tak zwane fit-zrywy, czyli nie trenuje dwa lata ale jutro przebiegnę 10 km – idealny sposób, aby załatwić sobie kolana. Kolejnym czynnikiem jest brak elastyczności mięśni, ścięgien, powięzi oraz mobilności w stawach. Czyli, nie wykonujemy stretchingu, a tym bardziej żadnych ćwiczeń na zwiększanie mobilności w stawach, a broń Panie Boże żadnego automasażu i nie wzmacniamy się. Fajnym sposobem na ELSP jest również brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej, duża nadwaga, zła dieta lub ciężka długoletnia praca fizyczna.

Gdy już popracujemy nad tym wszystkim i troszkę zaczniemy odczuwać pewne symptomy takie jak chrupanie, strzelanie, trzeszczenie w stawie kolanowym, uczucie jakby przeskakiwania rzepki, do tego powoli zaczną dochodzić dolegliwości bólowe w trudnych do zlokalizowaniach miejscach w obrębie kalana, bądź prawie pewny, że masz ELSP, lecz kiedy pojawi się obrzęk i stan zapalny to schorzenie osiągnęło najwyższy punk, a mianowicie doszło już do uszkodzenie chrząstki.

Tak mniej więcej dochodzi do zespołu bocznego przyparcia rzepki. Żyję z tym smokiem już parę lat i czasami jest lepiej czasami gorzej, diagnozowało mnie 3 ortopedów i żaden nie potrafił powiedzieć dlaczego kolana puchną i tak bardzo bolą. Rezonans wykazał tylko chondromoalacje chrząstki stawowej, lecz jakieś 5 miesięcy temu trafiłam na Fizjoterapeutę, który zdiagnozował boczne przyparcie rzepki. Masaże i ćwiczenia przynoszą powolne efekty poprawy, jak i odkrywają kolejne problemy, bo to, że boli w kolanie to nie znaczy, że tam jest problem.

 

Pozdrawiam wszystkich kolanowców trzymajcie się i walczcie z smokiem razem zawsze raźniej. 

Sówka81

 

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>